Jump to content

Swe_Griffin

Medlem
  • Innehållsräknare

    34
  • Gick med

  • Senast aktiv

  • Dagar vunna

    1

Swe_Griffin last won the day on 26 September 2017

Swe_Griffin had the most liked content!

Rykte

1 Neutral

Om Swe_Griffin

  • Födelsedag 1984-03-07

Senaste profilbesökarna

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sitter och bygger min nya karta (inget namn ännu) och har ett ställe jag absolut inte får rätt på.... vet inte vad jag gör för fel. Men jag får INTE bga:n att fungera, har placerat ut allt, unloadingtrigger, loadingstation och bunkersilos. Har till och med ändrat platserna i bga.i3D filen så det är identiskt med kartans map.i3D fil, med rotation och allt. Men ändå vill det inte synas som ett försäljnings ställe, man kan sälja med det kommer inte några pengar ens vid EOD, man ser heller inte plansilon "uppe till vänster". Däremot syns den på minimappen 🤨 Någon som har några ideér? Har jag missat något?
  2. Tja tänkte höra om det är någon som kan/ vet hur man konverterar mods från FS 15 till FS 19? Det är ett långskott, jag vet men saknar detta skäret och hur mycket jag än försöker kan jag inte få det att fungera i spelet. =( Någon som kan hjälpa mig? kroneEasyCollect3053.zip
  3. Hej, Tack för att du tar dig tid att läsa just min Tutorial för XML Moddning i 4 delar. I denna del kommer jag gå över modDesc och hur man ändrar Pris/kostnad och beskrivning. Detta är en Lastbil från Lantmännen, det ser ut såhär: <name> <de>Lantmannen Scania R730 woodchip</de> <en>Lantmannen Scania R730 woodchip</en> <ru>Lantmannen Scania R730 woodchip</ru> </name> <rotation>0</rotation> <image active="schemas/store_scaniaforest.dds" brand="schemas/brand_SCANIA.dds" /> <price>415799</price> <dailyUpkeep>535</dailyUpkeep> <xmlFilename>scaniaR730Lantmannen.xml</xmlFilename> <brand>Scania</brand> <category>trucks</category> <specs> <power>940</power> <capacity unit="$l10n_unit_liter">65500</capacity> <fillTypes>wheat rape maize barley chaff potato sugarBeet silage woodChips</fillTypes> </specs> <isDyeable color="0.95 0.95 0.95 1.0">true</isDyeable> <functions> <function>$l10n_function_tipper</function> </functions> </storeItem> <storeItem> Ok, Vi börjar uppifrån och går neråt rad för rad, på just detta fordon finns det fler rader ovanför MEN för lastbilen är det bara dessa ni kan ändra utan crash. Överst har vi namnet som står i butiken när ni handlar lastbilen... detta ändrar jag ALDRIG då det har hänt att fordonet försvinner ur butiken och går inte att köpa. Fortsätter vi neråt kommer vi till det roliga: <price>415799</price> ... detta är det belopp som lastbilen kommer kosta, här kan ni ändra till hur mycket eller hur lite ni vill. Under det har ni den dagliga kostnaden: <dailyUpkeep>535</dailyUpkeep> detta går också att ändra till precis vad ni vill .. har aldrig provat att sätta 0 i värde dock.... Nästa rad ni kan ändra är: <specs> <power>940</power> Detta är i beskrivningen av fordonet, och har INGENTING med hur fordonet fungerar i spelet, det har ni ju ändrat i scaniaR730Lantmannen.xml om ni ville ha mer kraft. Nästa rad är kapacitet: <capacity unit="$l10n_unit_liter">65500</capacity> samma här, ändra detta till värdet som ni satte på raden <capacity>74500</capacity> i fordonets XML fil för att se det korrekta värdet i butiken. Nästa rad beskriver bara vad den kan lasta för något, detta är ingenting man kan ändra då detta också enbart är i butiksbeskrivningen. Följande rader visar att den kan byta färg och att den har en tipp funktion. <isDyeable color="0.95 0.95 0.95 1.0">true</isDyeable> <functions> <function>$l10n_function_tipper</function> </functions> </storeItem> <storeItem> Det var allt.... Jag hoppas att jag med dessa 4 steg har underlättat för er i text djungeln. Mitt råd är att ladda ner Notepad ++ från denna länk https://notepad-plus-plus.org/download/v6.8.3.html då det underlättar väldigt mycket. ycka till! 8) Hoppas att denna lilla serie har varit hjälpsam, kom gärna med förslag här eller på Facebook https://www.facebook.com/groups/144045562466194/ Då jag ofta sitter och läser och svarar på så många frågor jag kan svaret på där inne. //Tobias .Aka Swe_Griffin
  4. Hej, Tack för att du tar dig tid att läsa just min Tutorial för XML Moddning i 4 delar. I denna del kommer jag att berätta hur man ändrar fordonets lastförmåga ( hur mycket det kan lasta). Viktigt att tänka på här är att OM ni inte har ökat hjulens massa/vikt finns det en risk att väghållningen blir mycket dålig vid stora förändringar där fordonet helt enkelt vägrar stanna eller svänga då det bara glider på grund av sin rörelseenergi och bristen på grepp. Detta är nog det lättaste att ändra då raden är väldigt kort (dock väldigt långt ner i texten) <capacity>74500</capacity> Som ni ser rymmer detta släp 74500 "enheter" .. .för att ändra mängden är det helt enkelt bara att ändra till önskad mängd.... finns ju egentligen inga gränser. ::) Men tänk på att ni ökar vikten på fordonet när ni lastar så, att öka motorstyrkan är helt klart rekomenderat! För att öka överlastnings flödet från tex en tröska eller vagn ska ni ändra denna raden. <capacity>10500</capacity> <overloadingCapacity>320</overloadingCapacity> Värdet är per sekund... Så ökar ni 320 till säg..... 10500 så tömmer ni denna tröska på 1 sekund ... Lycka till! 8) Hoppas att denna lilla Tutorial har varit hjälpsam, kom gärna med förslag här eller på Facebook på https://www.facebook.com/groups/144045562466194/ Då jag ofta sitter och läser och svarar på så många frågor jag kan svaret på där inne. //Tobias .Aka Swe_Griffin
  5. Hej, Tack för att du tar dig tid att läsa just min Tutorial för XML Moddning i 4 delar. I denna del kommer jag att berätta hur man ändrar fordonets motorstyrka, hastighet och bromskraft. Viktigt att tänka på här är att OM ni inte har ökat hjulens massa/vikt finns det en risk att väghållningen blir mycket dålig vid stora förändringar där fordonet helt enkelt vägrar stanna eller svänga då det bara glider på grund av sin rörelseenergi och bristen på grepp. Denna rad är väldigt lång så jag kommer att dela upp den i några delar samt att jag här kommer visa en oredigerad rad och en som är redigerad då detta är en maskin jag använder ofta.. för snabba transporter. Original raden ser ut såhär.. <!--motor torqueScale="1.949" minRpm="1000" maxRpm="2200" maxBackwardSpeed="15" brakeForce="10" lowBrakeForceScale="0.5" lowBrakeForceSpeedLimit="1" minForwardGearRatio="13.5" maxForwardGearRatio="130" minBackwardGearRatio="50" maxBackwardGearRatio="130"--> motorns vridmoment är här torqueScale="1.949" max motorvarv är maxRpm="2200" och bromskraften är brakeForce="10", detta är dom enda värdena ni behöver ändra. Nedan ser ni min modifierade rad. <motor torqueScale="5.2" minRpm="1000" maxRpm="3700" maxBackwardSpeed="15" brakeForce="20" lowBrakeForceScale="0.07" lowBrakeForceSpeedLimit="0.07" minForwardGearRatio="13.5" maxForwardGearRatio="130" minBackwardGearRatio="50" maxBackwardGearRatio="130"> Vridmoment (torqueScale=) är ökat från ca 2 till 5.2 vilket gör att maskinen är väldigt stark för att lättare kunna dra tunga laster. Hastigheten (maxRpm=) är ökad från 2200 till 3700 för ökad hastighet från 65km/h till 105km/h Bromskraften (brakeForce) är ökad från 10 till 20 för att lättare stanna. Lycka till! 8) Hoppas att denna lilla Tutorial har varit hjälpsam, kom gärna med förslag här eller på Facebook på https://www.facebook.com/groups/144045562466194/ Då jag ofta sitter och läser och svarar på så många frågor jag kan svaret på där inne. //Tobias .Aka Swe_Griffin
  6. Hej, Tack för att du tar dig tid att läsa just min Tutorial för XML Moddning i 4 delar. I denna del kommer jag förklara hur man får ett fordon att sluta sladda runt eller glida i sidled. Detta sätt KAN också fungera för hjullastare som lätt tippar över vid lastning av gödsel. Viktigt att tänka på är att genom att ändra dessa saker är det mer eller mindre tvunget att öka vridmomentet i motorn och öka bromskraften... då man ökar massan/vikten i hjulen. Jag brukar öka allt med en faktor av 10 ... dvs, 0.4 blir 4.0 men det viktigaste är att man ändrar allt med samma värde... så att motorstyrka och bromskraft följer med, med samma ökning, men det är en smaksak, och man kan prova sig fram till vad man föredrar. I samtliga XML Tutorials kommer jag att använda Notepad++ ( https://notepad-plus-plus.org/download/v6.8.3.html )men det går precis lika bra att använda Anteckningar, blir lite jobbigare att hitta raderna men det går, då jag själv började med det programmet. När jag börjar "modda om" en maskin så i många fall börjar jag med lastkapaciteten och går vidare till Vridmoment och sedan hjulen. Men för enkelhetens skull kommer jag att börja från toppen av XML filen och jobba mig ner genom dom vanligaste sakerna nämnda ovan. Och som en liten bonusdel kommer jag också i del 4 beskriva hur man ändrar i modDesc.xml så att man kan ändra texten och även priset i butiken... men det tar vi sedan. Så till verket. Det finns 2 sätt att fixa dålig väghållning/glidning det första är att ändra i <downForce>4</downForce> Denna rad finns dock inte på alla maskiner. Ökat värde från 4 till 8 gör att fordonet hoppar mindre och glider mindre. Nästa sätt är att ändra vikten på hjulen. Så här ser Hjul raderna ut i en xml fil när ni öppnar dom i Anteckningar ..... <wheels autoRotateBackSpeed="1.8"> <wheel rotSpeed="1" restLoad="08.8" repr="0>0|0" forcePointRatio="0.2" driveNode="0>0|0" radius="0.545" width="0.42" initialCompression="50" suspTravel="0.2" spring="30" damper="20" maxLatStiffness="40" maxLatStiffnessLoad="3" mass="0.4" hasTyreTracks="true" tyreTrackAtlasIndex="4" tireType="street" /> ser komplicerat ut eller hur, men det är inte så farligt då det endast är EN sak ni ska ändra. Jag har här markerat den i rött ... och det är massan dvs mass="0.4" När ni ändrar värdet är det väldigt viktigt att ni inte tar bort " " då moddet helt enkelt inte kommer att fungera utan dom. Dom två översta raderna dom främre hjulen och övriga rader är bakhjul, vilket innebär att har ni en hjullastare som tippar framåt ökar ni massan på dom två nedersta raderna, tills den slutar tippa framåt eller om ni helt enkelt ökar vikten på samtliga hjul och därmed sänker tyngdpunkten. Detta sätter gör också att fordonet kommer sluta glida eller understyra. Lycka till! 8) Blev lite lång introduktion, kom gärna med förslag här eller på Facebook på https://www.facebook.com/groups/144045562466194/ Då jag ofta sitter och läser och svarar på så många frågor jag kan svaret på där inne. //Tobias .Aka Swe_Griffin
  7. Swe_Griffin

    Green Valley

    Version 1.0.0

    310 nedladdningar

    Green Valley Välkomna till en grön frodig dalgång bland bergen vid foten av en sjö. Denna kartan är min första "färdiga" karta som jag gjort själv från grunden och upp, det kan finnas lite fel här och där, men allt eftersom dom kommer till kännedom kommer jag försöka åtgärda dom, om dom är kritiska dvs. Hoppas ni får många roliga timmar i dalen. MVH: Swe-Griffin
  8. Ska prova =) pillar lite smått med en ny karta då min första är ute på Alpha test. Jag återkommer med svar ang "surhål" och om jag får det att funka =)
  9. Jobbar med en karta nu, =) ska nog klura ut det hela. =P
  10. Håller som sagt på att göra en ny karta, men har kommit fram till ett problem som jag hoppas någon här inne kan hjälpa mig med.... innan jag skrotar ännu en karta i ren frustration. Jag kan så, skörda och lasta av alla "frukterna" i min silo... MEN sedan kan jag inte lasta dom från röret.. kan inte ens välja dom. Jag kan se hur mycket jag har i silon genom att trycka på (i) men inte mer än så. Jag har ändrat allt i i3d filen så att det står följande: <Attribute name="fruitTypes" type="string" value="wheat rape barley maize mohn rye sunflower dinkel millet oat"/> Ändå vill det inte fungera.... någon som har en aning?
  11. Har tittat lite på torv och hur det är uppbyggt, och kommit fram till att för att det ska fungera helt och fullt ut som i verkligheten krävs det att man mer eller mindre börjar om från grunden med Forage lagret och gör ett separat peal lager. Som det är nu har dom bytt ut färgen på gräset.... så egentligen är det gräs till gräs windrow. Så om det är någon här inne som har erfarenhet med att skapa nya foragelager, så tar jag tacksamt emot hjälp så vi kan släppa en "komplett" torv tillverkning. //Swe_Griffin på fssweden 8)
  12. Någon här inne som vet hur man får en Manure sell point att funka när man lägger in den via GE?? Importerar med triggers och allt men när jag kör dit med en trailer full, så vill den inte tömma... får upp Unload markören men det händer inget när jag trycker. Är det något speciellt man måste skriva i modDesc för att det ska funka eller? Jag är VÄLDIGT tacksam för all hjälp jag kan få med tillverkningen av denna karta.... Plats som med skapare kan erbjudas! Sliter mitt hår här hemma.. och snart får jag börja på skägget.. Edit: Efter 7 sorger och 14 försök så lyckades jag..... ÄNTLIGEN!
  13. Tjenare, håller på att modda om Big L till bredare skär. Men vet inte hur man gör fler joints i skäret så det kan vikas på fler ställen. Någon som kan förklara hur man gör? Mvh Tobbe
  14. Tja, som många av er kanske vet... eller kommer veta nu, har jag gjort min egen version av Björnholm som är så gott som klar. Jag har bara ett problem... jag få inte WaterMod att fungera... har fört in allt enligt manualen.... http://lsmod2015.com/fs15-water-mod/ Vet inte vad jag gör för fel... Det går inte att fylla på vatten trots att allt är där och dessa rader är inskrivna i modDesc </l10n> <extraSourceFiles> <sourceFile filename="map/models/objects/WaterMod/WaterMod.lua" /> </extraSourceFiles> <maps> Kan någon hjälpa mig?? Vill så gärna att det ska funka när jag släpper kartan. Mvh: Tobias Aka Swe_Griffin
  15. Claas Cougar 5000 Cargo Prototype, Som namnet antyder, en blandning mellan lite olika maskiner.... typ.. Tänkte bygga en "gräsklippare" på Xerion 5000 chassit, med en klipp bredd på 45 fot ... som deras Cougar klippare. men med en uppsamlare och behållare som 900 Cargo... alternativt med trailer hitch för att snabbt kunna byta trailer och fortsätta klippa gräs/chaff beroende på skär/header. just nu är jag bara inne på modDesc stadiet... och försöker lära mig att använda Blender. Så om någon av er är intresserad att hjälpa till eller ge mig lite tips,tricks och vägledning är det extremt tacksamt då detta är mitt första försök ... någonsin. Har försökt "sälja" denna iden på många sidor men intresset har varit väldigt svalt... då den inte är "verklig" Dock är min ide' att det ska kunna vara en maskin som te.x Claas skulle kunna bygga om pengar inte var problemet... typ. Mvh Tobbe
×
×
  • Skapa ny...