I den andra delen av våran grundskola i modding skall vi gå igenom det som troligtvis många av er undrar över, nämligen
hur man lägger in exempelvis en lampa som man laddat ned från en modd-sida. Andra objekt som t.ex dekaler os.v följer samma princip, dock är stegen om hur man ändrar i fordonets XML under taggen <lights> i denna guiden ej aktuella/nödvändiga i det fallet.
Installera Giants Editor
Till att börja med måste du ha Giants Editor installerat på din dator. Programmet följer med spelet och du hittar det i mappen sdk i din Farming Simulator 15 mapp.
Exempelvis: D:\Program Files (x86)\Steam\SteamApps\common\Farming Simulator 15\sdk
Där finner du två versioner, en för 64-bitars och en för 32-bitars Windows. Välj den som stämmer överens med ditt operativsystem.
(Om du är osäker och inte kan ta reda på vilken du skall ha, välj 32-bitars versionen)
Installera enligt instruktionerna som du får på skärmen.
Gör ditt fordon redo
Nu är det dags att välja ut det fordonet som vi i detta fallet vill lägga till en lampa på. I den här guiden kommer vi att använda oss utav "sample" modden, som du hittar i sdk mappen.
Kopiera den till en lämplig plats, exempelvis som i det här fallet, en ny mapp kallad "Modding" på skrivbordet.
Som ni ser har vi redan där lagt den lampa som vi tänkt lägga in på vår traktor. Mappen Led_light innehåller förutom modellen av lampan och dess texturer också en .txt-fil med en mall för fordonets XML-fil:
Bra! Då har vi allt på plats, ett fordon att modda och en lampa att sätta dit samlat på en plats så att vi enkelt hittar dem båda!
Lägg in lampan med Giants Editor
Börja med att gå in i mappen för modden, i detta fall sample där vi finner följande filer:
Öppna i3d filen (i detta fallet buehrer6135A.i3d) med Giants Editor (som bör vara ditt standard program för denna typen av filer) genom att dubbelklicka på den.
Det vi möts av är i det här fallet den traktor som vi skall lägga till lampan på.
Vi börjar med att importera lampan genom att i menyn gå till File > Import... och navigerar fram till lampans .i3d-fil, markerar den ock klickar på "Open". Då kommer lampan att dyka upp i Giants Editor:
Den ligger dock utanför själva traktorn, vilket är någonting vi MÅSTE åtgärda. Det gör vi enklast genom att markera led_light till vänster under Scenegraph. Tryck på Ctrl+X för att klippa ut, markera buehrer6135A (den blåa boxen i Scenegraph) och klistra in den genom att trycka Ctrl+V:
När vi gjort det kan vi trycka på det lilla plustecknet (+) på buehrer6135A som vi precis markerade och klistrade in lampan på. Lampan har nu hamnat längst ner i listan. Ändra inte ordningen på lampan eller något annat, nya saker du lägger till i modden bör du ALLTID se till att dem hamnar längst ner i listan, detta för att spara dig själv en massa tid på att slippa ändra Index Path på olika ställen i XML-filen. Markera led_light i listan och notera dess Index Path, i detta fallet 0>44:
Med led_light fortfarande markerad kan du nu positionera lampan så som du vill ha den genom att dra i X,Y,Z pilarna som omger lampan tills du är nöjd med dess placering.
När du är klar med det så sparar du modden genom att i menyn klicka File > Save eller kortkommandot Ctrl+S.
Gå sedan till mappen för lampans texturer (i detta fallet Modding>Led_light>textures) och kopiera dessa:
Och klistra in dem i din modd/traktors mapp:
XML knep & knåp
Till att börja med måste vi åtgärda sökvägen till texturerna som troligtvis är felaktiga efter att vi importerade lampan. Det gör vi genom att högerklicka på buehrer6135A.i3d, klicka Öppna med Notepad++ (Ladda ner Notepad++):
Precis som vi misstänkte är sökvägen till dom två nya .dds-filerna felaktig. Dessa anges utifrån .i3d filens sökväg. Och eftersom vi klistrat in dem nya texturerna på samma plats som i3d filen ligger så tar vi alltså bort allting som är före filnamnet i sökvägen och sparar (Ctrl+S), vilket då ser ut som följande:
När vi gjort det så är det enda som återstår att lägga till en funktion för själva lampan, så att det faktiskt går att använda. Detta gör vi genom att först öppna "Till fordonets XML-fil.txt" och kopiera raden för <light>:
Sedan kan vi stänga "Till fordonets XML-fil.txt" och istället öppna buehrer6135A.xml där vi skall leta upp sektionen för lights. Ctrl+F visar en sökruta så att du enkelt kan hitta sektionen som ser ut såhär:
Där lägger vi till raden som vi kopierade ur "Till fordonets XML-fil.txt" så det ser ut som följande:
Sedan ändrar vi den nya raden så att realLight och decoration överensstämmer med vår Index Path för vår lampa, som vi tidigare i guiden noterade var 0>44, resultatet blir:
Spara med Ctrl+S
Då var det klart! och här är resultatet av denna guide!