§1. Skapa en ny mapp på skrivbordet och döp den till modets namn.
§2. packa upp zipfilen i mappen. Lägg zip filen på skrivbordet sen (bra o ha som backup tills man är färdig).
§3. Alla i3d filer öppnar du i Giants editor http://gdn.giants-software.com/index.php o sparar om dom.
§4. Leta upp emissivebillboardshader.xml dessa filer ska ersättas med emissiveAdditiveShader.xml. dessa hittar du i
C:Farming Simulator 2015\data\vehicles.
OBS KOPIERA FILER O KLISTRA IN DOM I MODETSMAP.
TILLÄGG: Alla shaders ska uppdateras, detta gör du genom att öppna shhaderfilen med Notepad++ o ändra
shaderversion från 2.0 till 3.0. Spara och avsluta.
§5. Öppna i3d filen med notepad++ http://notepad-plus-plus.org/
Leta upp där det står emissivebillboardshader.xml och ändra det till den nya emissiveAdditiveShader.xml
Spara o stäng.
§6. Nu e det dax o öppna upp modDesc.xml filen. Gör detta helst med notepad++ man får en bättre överblick av allt.
Går bra med windows vanliga notepad men kan bli rörigt.
§6.1. Ändra Moddesc version till <modDesc descVersion="21">
§6.2. Ändra <machinetype></machinetype> till <category></category>
Här har finns dom olika category:
animals augerWagons baling beetHarvesting cars cultivators cutters cutterTrailers discHarrows feeding fertilizerSpreaders frontLoaders harvesters loaderWagons manureSpreaders misc mowers placeables plows potatoHarvesting sales slurryTanks sowingMachines sprayers tedders tippers tractors weights windrowers wood
DETTA HAR JAG ALDRIG GJORT MED DET FÖLJER MED IALLAFALL!!
§6.3. Modets specs kan se ut som detta exemplet:
<capacity unit="$l10n_unit_liter">10570</capacity> <!-- kapacitet i liter --> <combination>$l10n_shopItemName_caseIH3020Cutter</combination> <!-- Ett fordon/redskap som passar till ett annat forden/redskap --> <fillTypes>wheat rape maize barley</fillTypes> <!-- Vad modet fylls på med --> <power>135</power> <!-- hästkrafter --> <workingWidth>10.5</workingWidth> <!-- Arbets bredd -->
Detta hjälper andra personer att veta vad modet kan ha / lastas med.
§6.4 Under specs kan lägga till olika funktioner så ditt mod kan bestämmas vad det är i spelet.
Citera<functions>
<function>$l10n_function_baleTrailer</function>
</functions>
Funktioner som kan läggas till:
$l10n_function_augerWagon $l10n_function_baler $l10n_function_baleStack $l10n_function_baleTrailer $l10n_function_baleWrapper $l10n_function_car $l10n_function_combine_cutter $l10n_function_combine $l10n_function_cultivator $l10n_function_cutter $l10n_function_cutterTrailer $l10n_function_dolly $l10n_function_feeder $l10n_function_fertilizer $l10n_function_forageWagon $l10n_function_frontloader $l10n_function_harvesting $l10n_function_manureSpreader $l10n_function_mower $l10n_function_plough $l10n_function_slurryTank $l10n_function_sowingMachine $l10n_function_sprayer $l10n_function_tank $l10n_function_tedder $l10n_function_tipper $l10n_function_tractor $l10n_function_weight $l10n_function_windrower
§7 Om allt nu stämmer så ska det nu vara klart.. spara allt arbete, markera alla filer i mappen o packa ner det som zip.
Flytta zip filen till din mods map, starta spelet o ha så kul med ditt mod..