Jump to content
  • Tutorial För XML Moddning del 1 "Hur man motverkar dålig väghållning"

       (0 recensioner)

    Swe_Griffin

    Hej, Tack för att du tar dig tid att läsa just min Tutorial för XML Moddning i 4 delar. 
    I denna del kommer jag förklara hur man får ett fordon att sluta sladda runt eller glida i sidled. 
    Detta sätt KAN också fungera för hjullastare som lätt tippar över vid lastning av gödsel.

    Viktigt att tänka på är att genom att ändra dessa saker är det mer eller mindre tvunget att öka vridmomentet i motorn och öka bromskraften... då man ökar massan/vikten i hjulen. Jag brukar öka allt med en faktor av 10 ... dvs, 0.4 blir 4.0 men det viktigaste är att man ändrar allt med samma värde... så att motorstyrka och bromskraft följer med, med samma ökning, men det är en smaksak, och man kan prova sig fram till vad man föredrar. 

    I samtliga XML Tutorials kommer jag att använda Notepad++ ( https://notepad-plus-plus.org/download/v6.8.3.html )men det går precis lika bra att använda Anteckningar, blir lite jobbigare att hitta raderna men det går, då jag själv började med det programmet. 

    När jag börjar "modda om" en maskin så i många fall börjar jag med lastkapaciteten och går vidare till Vridmoment och sedan hjulen.
    Men för enkelhetens skull kommer jag att börja från toppen av XML filen och jobba mig ner genom dom vanligaste sakerna nämnda ovan. Och som en liten bonusdel kommer jag också i del 4 beskriva hur man ändrar i modDesc.xml så att man kan ändra texten och även priset i butiken... men det tar vi sedan.   

    Så till verket.

    Det finns 2 sätt att fixa dålig väghållning/glidning det första är att ändra i <downForce>4</downForce> 
    Denna rad finns dock inte på alla maskiner. Ökat värde från 4 till 8 gör att fordonet hoppar mindre och glider mindre. 

    Nästa sätt är att ändra vikten på hjulen. 

    Så här ser Hjul raderna ut i en xml fil när ni öppnar dom i Anteckningar .....

    <wheels autoRotateBackSpeed="1.8">
            <wheel rotSpeed="1" restLoad="08.8" repr="0>0|0" forcePointRatio="0.2" driveNode="0>0|0" radius="0.545" width="0.42" initialCompression="50" suspTravel="0.2" spring="30" damper="20"                       maxLatStiffness="40" maxLatStiffnessLoad="3" mass="0.4" hasTyreTracks="true" tyreTrackAtlasIndex="4" tireType="street" />

     ser komplicerat ut eller hur, men det är inte så farligt då det endast är EN sak ni ska ändra. Jag har här markerat den i rött ... och det är massan dvs mass="0.4" När ni ändrar värdet är det väldigt viktigt att ni inte tar bort " " då moddet helt enkelt inte kommer att fungera utan dom. 
     
    Dom två översta raderna dom främre hjulen och övriga rader är bakhjul, vilket innebär att har ni en hjullastare som tippar framåt ökar ni massan på dom två nedersta raderna, tills den slutar tippa framåt eller om ni helt enkelt ökar vikten på samtliga hjul och därmed sänker tyngdpunkten. 

    Detta sätter gör också att fordonet kommer sluta glida eller understyra. 

    Lycka till!  8)


    Blev lite lång introduktion, kom gärna med förslag här eller på Facebook på https://www.facebook.com/groups/144045562466194/ Då jag ofta sitter och läser och svarar på så många frågor jag kan svaret på där inne. 

    //Tobias .Aka Swe_Griffin   

    Ändrades av BoXon



    Användarbetyg

    Gäst

×
×
  • Skapa ny...